~JaDilah MeMbEr BlOgGeR UmMi...~

Tuesday, December 21, 2010

ANAK MUDAH MENGHAFAZ DAN TERANG HATI-TIPS UNTUK CONTEST QALISH.COM

Salam entry kali nie saya masukkan sebab join satu contest nie..,saya nak cete sikit pasal tips anak mudah menghafaz dan terang hati...Berdasarkan pengalaman saya membesarkan anak sulong saya NUR QAISARA BATRISYIA,berusis 2 tahun 5 bulan memang alhamdullh mudah berdasarkan tips dari turun temurun mak mentua saya....kira tips nie ORIGINAL tau!!!Baiklah...sebagai seorang ibu yang mementingkan kesihatan pemikiran anak2 saya...
Dibawah ade bebarapa petua yang boleh dipraktikkan:-

  1. Anak saya tidak diajar makan makanan organ dalaman seperti hati atau limpa..ini akan membantutkan pemikiran diorang termasuklah nasi goreng,air bergas dan makanan ringan..ini menyebabkan pemikiran anak2 kita mudah jadi pelupa...dan lembab
  2. Semasa bayi- selalu amalkan ayat 3 QUL,dan hembuskan diubun2 anak tersebut setiap hari semasa anak kita tido...,bacakan ayat penerang hati...
  3. Memberi pendekatan dengan memperdengarkan ayat2 suci Al-Quran dan doa2 harian yang disiarkan di ASTRO OASIS...setiap 5 waktu di masa bayi lagi...
  4. Mengajar mengulangi ayat2 yang dibaca sebanyak 10x sehari..contoh doa tdo....Anak saya seawal usia 2 tahun dah pandai membaca doa tdo,makan dan penerang hati....alhamdullilah.....
  5. Dan selalu diberi makanan berzat contoh ayam goreng..
  6. Semasa dalam kandungan saya selau mengamalkan makan buah kurma dan air zam-zam...
kepada sesiapa yang ade anak tue.lebih2 lagi kanak2 yang berusia dari 0 bulan sehingga 4 tahun...perkembangan mereka perlu dipantau.dan .JANGAN SESEKALI BAGI MKN MAKANAN RINGAN DAN AIR BIKARBONAT..MMG TAK ELOK...


dan KATAKAN






TIDAK!

TIDAK!


TIDAK!


PADA MAKANAN YANG
TI
DAK BERKHASIAT.............................................................

No comments:

Post a Comment