~JaDilah MeMbEr BlOgGeR UmMi...~

Sunday, November 3, 2013

PENGALAMAN TEMUDUGA SPP-28 OKTOBER 2013

assalamulaikum...dah lama tak update blog,sampai password pun dah tak ingat.hehhe..oklah kat sini saya nak kongsi pengalaman intw SPP baru2 nie..alhamdulillah semuanya berjln lancar...



nama utk intw telah disemak melalui laman web spp :http://www.spp.gov.my/ pada 24hb Oktober 2013...jadi petang tue dapatlah tahu aku intw kat mana..rupanya di Putrajaya...pada kul 7.30 pagi..kumpulan pertama lak tue,dalam senarai nama tue ada 35 org dari 7.30 ,terdiri daripada 20 senarai nama,dan 9.30 pagi 15 org sahaja...jadi cuak gak sebab aku no 14,so aku dlm kumpulan ke 3 lah ...bilik temuduga adalah bilk no 16...dibawah aku tuliskan info lengkap yea...beginilah yang nyatakan dilaman web spp tue:

Urusan Temu Duga ke Jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG 41 Bagi Graduan Diploma Pendidikan Lepas Ijazah Guru Sandaran Tidak Terlatih (DPLI-GSTT) tamat Pengajian Jun 2013   
Temu duga  ke jawatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah Gred DG41 bagi Graduan DPLI-GSTT yang telah menamatkan pengajian mereka pada Jun 2013 akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat mulai 28 Oktober 2013 hingga 13 Disember 2013 di Semenanjung Malaysia. Calon boleh menyemak jadual temu duga seperti berikut:


        - 28 Oktober 2013 – 01 November 2013       [28/10/2013] [29/10/2013] [31/10/2013] [01/11/2013]
        - 06 November 2013 – 08 November 2013   [06/11/2013] [07/11/2013] [08/11/2013]
        - 26 November 2013 – 28 November 2013
        - 01 Disember 2013 – 03 Disember 2013
        - 05 Disember 2013 – 06 Disember 2013
        - 10 Disember 2013 – 13 Disember 2013  

  
Graduan juga diingatkan untuk membawa dokumen-dokumen berkaitan seperti dalam senarai semak untuk graduan Institut Pendidikan Guru (IPGM) dan graduan Institut Pengajian Tinggi IPTA


* Peringatan.
  
Bagi mereka yang belum membuat permohonan jawatan PPPS Gred DG41, calon-calon berkenaan hendaklah berbuat demikian di www.jobsmalaysia.gov.my selewat-lewatnya pada 31 Oktober 2013. Calon boleh merujuk mengenai tatacara permohonan di ruangan panduan permohonan di www.spp.gov.my. 

   Muat naik pada 23 Oktober 2013





ok jadi aku bertolak dari rumah ke putrajaya,maksudnya dari rawang kul 6.55 pagi lepas subuh jea..aku dah siap semuanya...segala kelengkapan aku dah siapkan 2 hari lagi..excited kan..pemakaian aku haritue: Baju kurung hijau (tanah) dan bunga kekuningan di padankan dengan tudung bawal (aidijuma) heheh jgn tak tahu lama dah aku simpan koleksi tudung tue,maklumlah lebih selesa dengan tudung berawning sekarang nie...dan blazer hitam...nampak smart jea,aku dapat tahu lepas intw markah pemakain blazer 6 markah,so lebih baik pakaikan...heheh...

ok pagi tue,kul 7 pagi aku dah sampai putrajaya dan sempatlah ke petronas isi minyak,selalunya kalau ke putrajaya aku mintak tolong cik hubby tolong temankan...maklumlah aku nie bab jln putrajaya memang tak mahir....walaupun dah hampir banyak kali pergi sana...


oh terlupa nak bagitahu ,ada sorg member aku follow dari belakang,dah sarat pun masih memandu lagi...aku ajak naik sekali tak mahu...katanya lepas intw dia nak jumpa kawannya di kl...whateverlah,janji dia selamat sampai umah..hehehe

ok..sampai ajer perkarangan spp,tue aku tgk dah panjg org beratur..mak ai ramainya...paking pun susah huhu...diorg  nie sampai kul berapa agaknya yea..entah2 awal lagi kot...hehehe...jadi lebih baik sape yang intw pagi2 tue dtg awal lagi yea...

sampai dekat sana ,kami diberi ruang utk ke kaunter khas,maklumlah prgnent kan..heheh jadi dpatlah masuk tak awal jugaklah,kami dah lama beratur panjang baru nak panggil huhuu

ok dah msuk kami diminta sediakan dokumen /salinan seperti:

1)ic
2)surat beranak
3)spm,stpm
4)degree
5)diploma
6)transkrip
7)dan pengiktirafan ijazah dari jpa...

ada jugak kaunter lain nakkan surat tawaran belajar universiti masing2...
- intw dijalankan dalam tempoh 45 minit setiap kumpulan,cuak pun ada soalan boleh tahan gak...huhuu...nak tunggu kumpulan kami masuk sempatlah jugak baca info2 terbaru antaranya:

-Bajet 2014
-PPPM 2013-2025
-NKRA
-WAWASAN 2020
-PIPP (ISU LAMA)
-PBSMR
-VLE FROG
-SPBS
-FPK/FPG

dan banyak lagi isunya...huhuu alhmdulillah group kami masuk kul 9.55-10.30 pagi...penemuduga terdiri dari peg SPP dan Guru Cemerlang,nama puan2 tersebut aku tak ingat...huhuu

mula2 intw,kami diarahkan mengetuk pintu dan berbaris mengikut nama dalam senarai nama.so aku no 4 lah,dah masuk ada 5 kerusi utk setiap seorang..dan penemuduga puan pertama menanyakan beberapa soalan kepada kami:

soalannya:

1)memartabatkan profesion perguruan-melalui PPPM 2013-2025,kenapa dilakukan selama 13 tahun bukan 20 tahun..

dan soalan yang nie ditanya oleh puan ke-2 atau Guru cemerlang tersebut:-


2) Bagaimana pembelajaran aktif dilaksanakan
3) Teori apa yang selalu digunakan dlm sesi pdp
4) Diakhir rph apa yang dilakukan
5) Set induksi bagi-Peruncitan besar-besaran

soalannya agak mencabar jugak ..nie..alhamdullh semua dapat menjawab dengan baiknya..tak tahulah betul ke idak,yang pasti aku jawab ikut pembacaan dan kefahaman aku jea...syukur semuanya dah berlalu..cuma tunggu result jea..bagaimana??....huhu apapun god luck utk sesiapa yang akan di temuduga oleh SPP nanti...insyallah..





~~~~sempat lagi aku berposing tue...hehhe...buat kenangan lah katakan....ok apapun god luck yea...

1 comment: